Om Daniel Östlund





Jag är professor pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad och ledare för forskningsgruppen specialpedagogik. Jag har en bakgrund som elevassistent, fritidspedagog och specialpedagog inom de anpassade skolformerna (f d särskolan). 

Undervisning

Jag undervisar i speciallärarprogrammet, i specialpedagogiskt program,  masterprogrammet i utbildningsvetenskap och i forskarutbildningen i pedagogiskt arbete. Jag handleder för närvarande tre doktorander. 

Forskning

För närvarande arbetar jag med tre  forskningsprojekt: 

1) Speciallärares och specialpedagogers relationskompetens, i samverkan med professor Jonas Aspelin och professor Anders Jönsson (pågår tom. 31 december 2023). Finansieras av Vetenskapsrådet. 

2) Kunskapsuppdraget i anpassade skolformer (KASK) i samverkan med IFOUS, Mälardalens universitet (docent Nina Klang och lektor Anna-Lena Andersson) och Bjuvs kommun, Klipppans kommun, Kristianstads kommun, Stockholms stad, Ulricehamns kommun, Västerås kommun och Åstorps kommun (2022-2025). Finansieras av IFOUS. 

3) Longitudienell studie av de specialpedagogiska programmen, i samverkan med lektor Cecilia Segerby och fil dr Helena Sjunnesson (2022-2027). Finansieras internt. 

Därutöver medverkar jag även i mina doktoranders pågående forskningsprojekt: 

1) Sofia Lindbergs projekt: Att utveckla pedagogisk relationskompetens med stöd av virtuella simuleringar med avatarer. (disputation 2025).

2) Lisa Franssons projekt: Naturvetenskap på fritids?! (Disputation 2026). 

3) Kristian Blomberg Kjellströms projekt: Digitala textkompetenser: lärares didaktiska val för anpassningar i undervisningen. (Disputation 2027).